I et nyt Food Engineering Lab på Aarhus Universitet skal undervisere og studerende arbejde tæt sammen med virksomheder om at skabe ny viden om fødevareteknologi.
Med en stor investering i nyt forsknings-og testudstyr har ingeniørstuderende nu adgang til at lave forsøg med fødevareproduktion, og –analyser i pilotskala. Det skal bringe deres teoretiske viden tættere på praktisk anvendelse i virksomhederne, fortæller Stefan Borre-Gude, Aarhus Universitet:
”Akademisk indsigt, praktisk knowhow og eksperimentelle faciliteter kan være nøglen til at vende industriens udfordringer til nye forretningsmuligheder. Vi har nu faciliteter, hvor vi kan udvikle, teste og forbedre nye produkter og produktionsmetoder på et meget højt niveau. På den måde kan vi øge værdiskabelsen i vores samarbejde med virksomheder. Samtidig kan vi sætte flere forskellige faglige tilgange i spil inden for både kemi, fødevareteknologi og bioteknologi - altid med et fokus på, hvad der kan fungere i praksis i forhold til både økonomi, sikkerhed og miljø.”
I laboratoriet findes blandt andet procesudstyr til spraytørring, frysetørring, destillation, fermentering, ekstraktionsprocesser og formaling. Dertil er det muligt at gennemføre en lang række avancerede fødevare- og produktanalyser til for eksempel bestemmelse af vandaktivitet, teksturanalyse og fedtoxidation.
Den danske fødevareindustri har i de sidste årtier været en global succeshistorie med stor betydning for samfundets økonomi. I disse år er forbrugernes efterspørgsel under forandring, og det stiller nye krav til innovation i virksomhederne. Netop her kan vidensamarbejde være afgørende, mener Stefan Borre-Gude.
”Vi har en stor klynge af små og mellemstore fødevarevirksomheder her i Danmark, som ikke har egne udviklings- og forskningsfaciliteter og måske heller ikke akademiske medarbejdere. Her kan ingeniørstuderende være med til at overføre viden fra universitetet, der kan få helt afgørende betydning for vækstmulighederne,” siger han.
Målet med udviklingssamarbejde mellem ingeniørstuderende og fødevarevirksomheder er selvfølgelig ikke kun at styrke vækstlaget i fødevaresektoren. Det afgørende er, at de studerende får en førstehåndsoplevelse med at arbejde med innovationsrelaterede problemstillinger.
”Det er diplomingeniøruddannelsens DNA. Den teoretiske kernefaglighed står ikke alene. Vi inddrager virksomhedernes problemstillinger i undervisningen og lærer vores studerende at bruge deres viden om teknologi til at finde både kreative og robuste løsninger, der fungerer i virkeligheden,” siger Stefan Borre-Gude.
De problemstillinger, som virksomhederne kommer med, kan være vidt forskellige. Nogle gange har de brug for at tilpasse deres produktsortiment til forbrugernes ændrede efterspørgsel. Andre gange har de fokus på at implementere ny teknologi til øget fødevaresikkerhed eller til at effektivisere produktionsapparatet. Og så er der bæredygtighed.
”Vi ønsker, at vores studerende har et gennemgående fokus på bæredygtighed. Både i deres samarbejde med virksomheder undervejs på studiet og som færdige ingeniører skal de være frontløbere for en bæredygtig omstilling i sektoren. Det kan være med til at forene et fokus på økonomisk vækst med et fokus på energiforbrug, miljøbelastning og befolkningssundhed,” siger Stefan Borre-Gude.