Genanvendt plast skal omdannes til 3D-print-materiale

Et nyt forskningsprojekt ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, sigter efter at genanvende plastspild til et standardiseret filamentprodukt til 3D-print industrien.

Gitte Buk Larsen, forretningsudviklings- og markedsføringschef i Aage Vestergaard Larsen A/S, og lektor Mogens Hinge gennemgår genbrugsplast. Foto: Aage Vestergaard Larsen A/S.

3D-print er i dag en kraftigt voksende industri, som har affødt et stigende globalt behov printbart kvalitetsfilament. Der findes i dag dog ingen standarder for dette filament, og derfor hersker der vilde vesten-tilstande for brugerne af 3D-printere, mener lektor og plastik-ekspert Mogens Hinge fra Institut for Ingeniørvidenskab:

”Det er et helt almindeligt kendt problem, at når man producerer plastik, så er der variationer fra den ene batch til den anden. Det svarer til at fælde en skov for at producere tømmer: Der er ligeledes variationer fra træstamme til træstamme. Problemet opstår, når man ukritisk benytter plastikken til 3D-printer filament og ikke dimensioner komponenterne i forhold til materialet, som man ellers gør i plastikindustrien,” siger han.

På universitetet har Mogens Hinge selv erfaret, at kvaliteten af filament til 3D-print kan være af endog meget varierende kvalitet – selv om produktet kommer fra samme leverandør og er fremstillet af samme plasttype.

”Selvom man køber filament fra anerkendte mærker, er der stadig problemer, for der er ingen standard for, hvad man putter i maskinen, der laver filamentet. Det er til irritation for den enkelte forbruger, men kan være katastrofalt for industrien, som i vid udstrækning efterspørger dokumentation for produktet,” tilføjer han.

I podcast-serien Bæredygtig Viden kan du møde Mogens Hinge, som fortæller om problemerne med at genanvende plastik, og hvorfor det ikke er helt så ligetil. Hop direkte til podcasten ved at klikke her.

Sammen med Nordens største virksomheden inden for genanvendelse af plast, Aage Vestergaard Larsen A/S, har Mogens Hinge derfor startet et nyt forsknings- og udviklingsprojekt op, som har til formål at udvikle et standardiseret, dokumenterbart 3D-print-filament i høj og stabil kvalitet fra genanvendt plast.

Det er der tre gode grunde til, forklarer forretningsudviklings- og markedsføringschef i Aage Vestergaard Larsen A/S, Gitte Buk Larsen: For det første er det endnu ikke lykkedes nogen, at producere filament ud fra 100% genanvendt plast; for det andet har ingen knækket koden til at producere filament ud fra et datablad for at sikre ensartet kvalitet; og for det tredje findes der i dag ikke filamentproducenter i Danmark.

”Når vi lykkes med projektet, vil det kunne revolutionere materialeforbruget til 3D-printere i dag, som i vid udstrækning består af ny plast. Vi taler altså om at kunne bruge plastaffald og plastspild til at skabe nyt højkvalitets filament. Det har stor betydning for både miljø og klima på den lange bane,” siger Gitte Buk Larsen.

Lektor Mogens Hinge fortsætter:

”Fordelen ved at Aage Vestergaard Larsen er projektindehaver og leder projektet er, at de har en lang række forskellige polymerkvaliteter, så vi er ret sikre på, at vi sammen kan blande os frem til et konstant produkt af høj kvalitet.”

Projektet, der går under navnet ”Udvikling af filament til 3D-print baseret på genanvendt plast” er støttet af Innovationsfonden med 640.000 kr. og ledes af Aage Vestergaard Larsen A/S.

Lektor Mogens Hinge

Institut for Ingeniørvidenskab - Plastics and Polymer Engineering