Fortsat fremgang: Rekordstort antal unge har søgt ind på ingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet

Aarhus Universitet har modtaget 1184 førsteprioritetsansøgninger til ingeniøruddannelserne, og det er ny rekord.

1184 unge har søgt om optagelse på en ingeniøruddannelse på Aarhus Universitet. Det er det højeste antal nogensinde. (Foto: Lars Kruse, AU 2023 arkiv)

D. 5. juli klokken 12 udløb fristen for ansøgninger til landets videregående uddannelser i kvote 1, og den foreløbige optælling viser, at AU Engineering har modtaget 1184 ansøgere. Det er en fremgang på cirka 8 procent i forhold til sidste år.

AU Engineering hører under fakultetet Technical Sciences, hvor prodekan Finn Borchsenius glæder sig til at tage imod de mange nye studerende, når universitetet åbner efter sommerferien:

“Vi ser generelt en positiv udvikling i interessen for vores ingeniøruddannelser, og det er vi glade for. Vi har i de seneste år udvidet vores uddannelsestilbud, og vi forventer derfor at kunne tilbyde langt de fleste førsteprioritetsansøgere en studieplads. Det er godt nyt for både de unge og de mange virksomheder, som efterspørger dem i den anden ende.”

De unge søger bredt

De mange ansøgere fordeler sig jævnt til universitetets forskellige ingeniøruddannelser. Diplomingeniøruddannelserne er fortsat de mest populære, men de femårige civilingeniøruddannelser har over de seneste år haft en markant fremgang.

“Det er meget glædeligt og i tråd med universitetets ingeniørsatsning. Nu er det vores opgave at tage os godt af de studerende, vi optager, så de får en fantastisk studietid og bliver klædt på til at tage fat på de store teknologiske udfordringer, samfundet står overfor,” siger Finn Borchsenius.

Årets højdespringer er igen i år diplomingeniøruddannelsen i Softwareteknologi, som alene har fået 159 førsteprioritetsansøgere. Også diplomingeniøruddannelsen i Maskinteknik er populær blandt de unge med 135 førsteprioritetsansøgere.

Ingeniøruddannelserne i AU Herning har opnået en fremgang i antallet af førsteprioritetsansøgere i forhold til sidste år, og på universitetets Adgangskursus til ingeniøruddannelserne er antallet af ansøgere steget markant med cirka 50 procent.

Foruden ingeniøruddannelser udbyder fakultetet Technical Sciences på Aarhus Universitet en bacheloruddannelse i Agrobiologi. Den har i år modtaget 18 førsteprioritetsansøgere.

Nye uddannelser åbner i AU Viborg i 2024

Til næste år åbner Aarhus Universitet tre nye uddannelser i Plante- og fødevarevidenskab, Dyrevidenskab og Veterinærmedicin på campus AU Viborg.

”Det er en campusudvikling, som vi har store forventninger til. Vores studerende på AU Viborg får en vigtig rolle i den grønne omstilling, og vi glæder os til at byde dem velkomne til et helt unikt studiemiljø,” siger Finn Borchsenius.

AU Viborg optager i 2024 30 studerende på hver af de tre nye uddannelser, men skal efter planen være studiested for cirka 900 studerende allerede i 2030.

Restpladser og vinterstart

Til de unge, der i år endnu ikke har søgt ind på en videregående uddannelse, vil det være muligt at søge om optagelse via en restplads. Restpladserne annonceres i starten af august.

Aarhus Universitet tilbyder desuden vinterstart på mange af ingeniøruddannelserne med studiestart i januar. Her er ansøgningsfristen 1. november.

NÅEDE DU IKKE AT SØGE IND? Læs mere om vinterstart på diplomingeniøruddannelserne

Alle ansøgere til Aarhus Universitet får den 28. juli besked om, hvorvidt de er optaget på studiet.