Et atomkraftværk i baghaven og en dansk missilfabrik

Skal Danmark satse på atomkraft? Og skal vi investere mere i forsvarsteknologi? Det kan lyde urealistisk, men begge dele bliver måske virkelighed i fremtidens Danmark. Disse spørgsmål – og mange flere – bliver diskuteret i Techteltet på Folkemødet.

I Techteltet skal vi i 2023 bl.a. debattere atomkraft, energiøer, havvind og miljø og sikkerheds- og forsvarsteknologi. Og vi har et helt eksperimentarium af aktiviteter med på stranden bag teltet. Foto: AU

Hvordan skal vi løse nogle af samfundets største problemer? Det er omdrejningspunktet i Techteltet på Folkemødet, der løber af stablen den 15.-17. juni. Her har vi højaktuelle emner på plakaten som energi og energilagring, fødevarer, forsvarsteknologi, forurening, klima og kunstig intelligens.

Bag Techtteltet står ingeniørforeningen IDA, Engineer the Future samt universiteterne DTU, SDU, AAU og AU, der byder indenfor til et tætpakket program i Techteltet og på rullestensstranden.

”Teknologien har potentialet til at skabe en grøn omstilling og bæredygtige samfund over hele jorden, men teknologien kan også være kontroversiel, give anledning til etiske dilemmaer og skabe debat. Med teknologien kan vi nuancere problemstillinger og skabe inspiration og nytænkning. Finde nye måder at gøre ting på, men ikke altid problemfrit. Krigen i Ukraine har samtidig vist os, at vores globale samfund er skrøbeligt. Hvordan kan teknologiudvikling hjælpe os her? Vi glæder os til at slå teltdugen op til nogle spændende dage på solskinsøen,” siger Eskild Holm Nielsen, Dekan for Aarhus Universitets tekniske fakultet.

Atomkraft, grøn energi og forsvarsteknologi

I Techteltet skal vi bl.a. debattere atomkraft. For selvom Folketinget i 1985 besluttede, at der ikke skulle være atomkraft i Danmark, har debatten været rødglødende de seneste år. Kan atomkraft blive et nyt, stort dansk eksporteventyr? Og passer atomkraft overhovedet til det danske energinet? Vi åbner debatten, og der bliver også mulighed for tilskuerne til at stille spørgsmål.

Vi debatterer også energiøer, havvind og miljø. For hvad betyder energiøer egentlig for miljøet, hvilke konsekvenser har de for energisystemet, og skal klima og miljø altid gå hånd i hånd, eller bliver vi nødt til at prioritere det ene højere end det andet?

Et andet stort debatemne er sikkerheds- og forsvarsteknologi. Knap halvandet år med krig og kriser har vist os betydningen af et forsvar, men moderne krig er mere end skyttegrave og missiler. Sabotage, cyberangreb, misinformation udgør i dag en lige så stor trussel mod vores vestlige demokratier som konventionelle angrebsmetoder – og hvor meget skal vi satse på denne form for teknologiudvikling i Danmark?

Skattejagt, rumteknologi og madshow

Som altid vil er der også plads til andet end debatter og holdninger i Techtelteltet. Vi har et helt eksperimentarium med på rullestensstranden, hvor vi bl.a. inviterer skoleelever med på skattejagt efter ny antibiotika. Guidet af dygtige ingeniørstuderende skal skoleelever forsøge at finde hidtil ukendte bakterier i den bornholmske muld. Bakterier, der måske kan producere fremtidens antibiotika.

Vi giver også mulighed for at prøve kræfter med escape rooms, og man kan udforske havbunden med fjernstyrede undervandsrobotter. Man kan endda få målt sine hjernebølger i realtid med EEG-udstyr og se mere til den teknologi, vi sender ud i rummet sammen med Andreas Mogensen for at hjælpe astronauter til at sove bedre.

På rullestensstranden åbner vi også op for de lidt anderledes, uformelle debatter. Bl.a. inviterer Nikolaj Kirk politikere på scenen for at teste og smage på fremtidens madvarer, diskutere indgroede madvaner (og hvordan man bryder dem), fødevareinnovation og nye teknologiers rolle i fremtidens bæredygtige fødevareproduktion til en voksende, global befolkning.

Og så er børn og andre med lyst til farver og eksplosioner som altid velkomne i teltet til de traditionsrige, humørfyldte scienceshows.

Jesper Bruun
Journalist, Aarhus Universitet